Kjær juleaksjon med ny vri

19. desember inviterer TV2 sammen med Røde Kors til årets juleaksjon som i år er blitt til Senkvelds Juledugnad. Inntektene går til Røde Kors sitt arbeid for barn i krig og konflikt med fokus på helse.

Portrettbilde av Nina Larsen, markedssjef i Norges Røde Kors. Hun har brunt langt hår og grønne øyne. På seg har hun en rød genser.
Nina Larsen, markedssjef i Norges Røde Kors. Foto: privat.

Fornyet konsept

TV2 har lenge hatt et samarbeid med Norges Røde Kors, Plan International Norge, SOS-Barnebyer, Flyktninghjelpen og Leger uten Grenser der organisasjonene bytter på å få Juleaksjonen. Aksjonen har gått fra å hete Artistgallaen, til Juleaksjonen og nå Senkvelds Juledugnad.

– Konseptet var litt utdatert, og det gjenspeilte seg i seertallene. Vi drodlet på hvordan vi kunne bruke Senkveld-konseptet som innsamlingskonsept. TV2 synes dette var en god ide, og takket være engasjementet til produksjonsselskapet The Oslo Company, og programlederne Stian Blipp og Helene Olafsen ble dette virkelighet. De har vært helt fantastiske på denne reisen fra vi startet med arbeid i januar i fjor, sier Nina Larsen, markedssjef i Norges Røde Kors.

Målet med det nye konseptet er å skape et varmt og julete program. Det skal være en hyggelig sending man ser sammen med familien lørdag før jul.

– Programmet blir en livesending på 2,5 time med julestemning, mye glede, energi og underholdning. Vi skal bort fra det litt tunge og alvorlige. Det skal være et feel good-program i god Senkveld-ånd som er varmt og nært. Dette blir en kveld for giverglede og solidaritet, forteller Larsen.

Senkvelds programledere, Stian Blipp og Helene Olafsen klare for Senkvelds Juledugnad. De har pyntet seg og står foran en peis med julegaver.
Foto: Espen Solli/TV 2

Håper på mange faddere

Målet for sendingen er å nå ut til 300.000 seere og rekruttering av 4000 faddere.

– Vi ønsker å bruke anledningen til å skaffe faddere på avtalegiro fordi det er mest lønnsomt. De giverne som rekrutteres gjennom tv-kanalen er veldig lojale og trofaste. Av de vi fikk inn på Artistgallaen i 2013 har vi fortsatt halvparten av giverne igjen. Målet er at disse fadderavtalene utgjør 40 millioner kroner gjennom en levetid på omtrent 6 år, sier Larsen.

– De nye fadderne vil få tett oppfølging den første tiden, først og fremst via sms og epost. Disse fadderne kommer rett i digitalsignering for avtalegiro, noe som er nytt av året for oss. I tillegg vil de få en telefon fra oss i januar, noe vi egentlig sluttet med for noen år siden. Vi så ikke helt effekten av det etter mye testing. Men for denne gruppen givere gjør vi på nytt en test. Vi vil gi dem en litt tettere oppfølging innledningsvis, forteller hun.

Kjendisenes fadderduell

Et nytt element er kjendisenes fadderduell. Her skal åtte kjendiser deles inn i fire regionslag der de konkurrerer om å få inn flest Røde Kors-faddere.   

– Nytt i år er at kjendisene konkurrerer om å verve flest faddere gjennom sendingen. I løpet av programmet får vi statusrapport fra de ulike lagene, forteller Larsen.

Sammenlignet med tidligere år er kjendispanelet som tar imot telefoner skalert ned. Derimot skal publikum oppfordres gjennom hele sendingen til å ringe inn for å snakke med programlederne. I tillegg til å skalere ned på kjendispanelet har Røde Kors ikke sendt kjendiser ut i felt i år.

– Som en konsekvens av korona har vi ikke kunnet sende folk ut for å lage reportasjer, men må bruke lokale krefter. Det blir en fin ny vri på årets sending, avslutter hun.