Måle, måle, måle

Hvis ikke du vet hvor du skal, så havner du et annet sted, har noen sagt. Derfor setter vi oss mål, for å gi oss retning og for å vite at vi havner der vi ønsker å være.

Portrettbilde av Elin Tvedt i Plan Norge. Bildet er tatt ute der Elin sitter på en benk og smiler mot kameraet. Hun har på seg blå t-skjorte for TV-aksjonen 2021.

Tekst: Elin Tvedt, avdelingsleder fadderavdelingen i Plan International Norge.

De fleste organisasjoner er flinke til å sette seg gode og strategiske mål, i ett, tre eller fem års perspektiv. Men hvordan vet vi at vi gjør de rette tingene for å nå målene? Er vi på riktig kurs? Prioriterer vi de rette tiltakene? Beveger vi oss fremover? Mange spørsmål, dessverre har vi ikke alltid like mange svar.

Spesielt innenfor giverlojalitet kan det være vanskelig å vite om vi er på riktig vei. Horisonten er laaang, og fasiten er sammensatt.

De viktige KPI’ene

Det er her Key Performance Indikators (KPI’er) kan spille en viktig rolle. Men hvilke skal vi velge? Hvor mange som tegner AvtaleGiro, hvor mange som leser e-post, hvor mange som klikker seg videre i en e-post, gir en ekstra donasjon, følger oss i sosiale medier, verver en venn? Det er mange å velge mellom. Noen KPI’er høres flotte ut i teorien, men det er vanskelig å finne de faktiske tallene. Eller vi tenker at hvis vi først skal gjøre noe, så skal vi vente til vi har det perfekte målhierarkiet på plass – vi rekker bare aldri å sette av tiden til å få det perfekt.

Tips: Start enkelt, og velg KPI’er du har mulighet til å måle over tid. Et eksempel kan være å måle hvor mange fastgivere som betaler hver måned, og så følge den kontinuerlig gjennom året for å se om den varierer i perioden. Da kan du også justere betalingskommunikasjonen, og se i hvilken grad betalingsgraden påvirkes av en endring.

Kill your darlings

Noen ganger har vi en knallgod idé om hva vi skal måle, eller ha en KPI på. Men gir den oss verdifull informasjon? Kan du agere på informasjonen? Gir den innsikt som fører oss videre, eller er den en klassisk «nice to have»?  KPI’er må følges med på, og følges opp, hvis de skal ha noen nytte. Det er bortkastet tid å måle for å måle. Litt krast å si kanskje, men tiden er for knapp til å brukes på ting vi ikke kan gjøre noe med.

Tips: Behold KPI’ene som gir deg reell innsikt du kan styre ut i fra. Dropp resten.

Sharing is caring

Jeg vet fortsatt ikke om vi måler de rette tingene. Min erfaring fra bransjen er at vi gjerne deler, når noen spør. Det er ikke så ofte noen spør oss om å dele, men vi gjør det gjerne. Vi har kanskje funnet svar på noe, mens andre har funnet svar på noe annet. Ingen sitter på hele fasiten. Og jeg tror bestemt at vi alle har noe å lære av hverandre, og absolutt alle har noe å tjene på at helheten blir bedre.

Tips: «Ring en venn». De aller fleste setter pris på å bli spurt, og det verste du kan få er et nei.

Så måler vi det rette? Har vi i Plan alle de rette KPI’ene? Sikkert ikke, men vi tester ut og lærer underveis. Og jeg håper vi kan fortsette å lære sammen med resten av bransjen. Vi snakkes!

Les også: