Økt tillit til norske organisasjoner

Det viser en ny rapport om nordmenns holdninger til norske organisasjoner. 70 prosent sier de er fornøyde eller svært fornøyde med kommunikasjonen rundt hva pengene har gått til.

Portrettbilde av Bela Bors, Key Account Manager i Posten Bring. Han har på seg lyseblå skjorte, men mørskeblå genser over.
Bela Bors leder arbeidet med rapporten Givertrender. Rapporten viser at nordmenn stoler mer på organisasjonene. Foto. privat.

Tilliten og bidragene øker

Det er Posten Bring som har gjennomført undersøkelsen. Årets rapport viser en økning i tilliten og pengebidragene til organisasjonene.

–  Siden vi startet målingen i 2018 ser vi en nedgang i de som mener at administrasjonskostnaden er for høy. 50 prosent av de spurte mener at pengene brukes til formålet. Dette er en positiv utvikling i holdninger, sier Bela Bors jr, Key Account Manager i Posten Bring.

Rapporten viser at de som gir i mellomsjiktet på 2.000 -10.000kr har økt fra 26 prosent i 2017 til 32 prosent i 2021. Faste månedlige bidrag har også økt fra 26 til 36 prosent i samme tidsperiode.

– Det var litt overraskende at antall fastgivere har økt. Det betyr at folk er lojale og at organisasjonene følger dem godt opp, sier han.

Vil ivareta giverne

Atferdsnormen for organisasjoner har eksistert siden 2004. Den forteller beste praksis for innsamlingsarbeid.

– Noe av det vi har fått flest spørsmål om er hvordan kontakte giverne og håndtering av personopplysninger. Medlemmene våre ønsker å ivareta givernes rettigheter og bygge en god relasjon til dem. Det å følge atferdsnormen og etisk regelverk bygger tillit i befolkningen over tid, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.

Organisasjonenes arbeid med å håndtere personopplysninger på en god og trygg måte har gitt resultater;

– I møte med Forbrukertilsynet fikk vi tilbakemelding på at klager på sektoren er nesten ikke-eksisterende. Det så vi også i 2021, da tillitsbarometeret viste at norske organisasjoner ligger på topp når det gjelder tillit i befolkningen. Dette er gode nyheter og betyr at vi jobber godt i bransjen med fokus på etikk og kvalitet, avslutter Nodland.

Les rapporten Givertrender 2021 i sin helhet (PDF).

Les også: