CRM-dagen er fast, årlig fagdag som samler fagpersoner fra frivillige og ideelle organisasjoner til en dag med fokus på CRM-systemer og datadrevet arbeid.

Dato: 13.11.2025
Tid: 09.30 – 15.00
Sted: Sentralen, Oslo og digitalt
Målet med CRM-dagen er å belyse aktuelle problemstillinger, dele erfaringer og inspirere til bedre bruk av CRM-verktøy i organisasjonenes arbeid med innsamling, medlemspleie og kommunikasjon.
Gjennom foredrag, panelsamtaler og praktiske eksempler får deltakerne innsikt i hvordan CRM kan bidra til økt effektivitet, bedre relasjoner og mer målrettet innsats.
Program:
Velkommen
Introduksjon til dagen ved Charlotte Arnø Storebakken fra Fundraising Norge og Line Fauske-Ilstad fra Norges Røde Kors.
OBOS bygger verdi for medlemskapet
OBOS forteller om hvordan de bruker data og innsikt til å skape relevant kommunikasjon til medlemmene, alt fra velkomstløp til boligsalg. De gir et innblikk i hvordan de jobber tverrfaglig, hvordan de tester og hvordan de tenker helhetlig om kanalvalg, med målet er å skape verdi for medlemskapet.
Foredragsholdere:
- Lene Malin Andersen (Marketing Automation ansvarlig)
- Marita Mørk (Produktleder)
- Ann-Harriet Granberg (CRM-spesialist)
Når giverglede møter teknologi – Vipps-reisen i Røde Kors
Norges Røde Kors samler inn 16 millioner kroner via Vipps-nummere hvert år. Hør om hvordan Røde Kors gikk fra manuelle prosesser, utfordringer med skatterapportering og å takke giverne til å automatisk få donasjonene med kontaktdata rett inn i CRM systemet og å dermed kunne takke giverne umiddelbart.
Foredragsholdere:
- Line Fauske-Ilstad, Markedssjef privatmarked i Norges Røde Kors
- Hilde Forslund, Fagansvarlig CRM og analyse i Norges Røde Kors
- Haavard Melby, Produktsjef i Vipps
Presentasjon av CRM-veileder for medlemmene i Fundraising Norge
En god CRM-løsning er avgjørende for effektiv fundraising, men mange organisasjoner opplever utfordringer med valg og bruk av systemer. Fundraising Norges leverandørutvalg har derfor fått utviklet en CRM-veileder som skal hjelpe medlemsorganisasjonene med å vurdere behov, sammenligne leverandører og effektivisere både innkjøp og bruk av CRM.
Veilederen dekker bl.a.:
- Kostnadsvurdering og budsjettering
- Intern kompetanse og kapasitet
- Integrasjon med andre systemer
- Nøkkeltall og rapportering
- Effektivisering av kjøps- og etableringsprosess
Foredragsholdere:
- Terje Schea, CEO i Dialog Norge AS
- Anders Torvill Bjorvand, CEO i Kommunion og medlem av Fundraising Norges leverandørutval
Forstår vi giverne?
SOS-barnebyer har i dag rundt 300 000 givere i det norske markedet. Det vil si at én av ti voksne nordmenn støtter organisasjonen. Dette er en mangfoldig gruppe med ulike verdier, holdninger og syn på verden.
For å kommunisere godt med alle disse må SOS-barnebyer forstå hvem giverne er, og tilpasse seg deres behov gjennom segmentering. Metoden er ikke ny, men i en tid med raske endringer i teknologi, samfunn og giveratferd øker kompleksiteten.
På fagdagen ser vi på hvor vi kommer fra, hvor vi står – og ikke minst, hvor vi skal.
Foredragsholder:
- Jan Fredrik Rasmussen, Strategisk kundereiseansvarlig i SOS-barnebyer
Gruppediskusjon
Til slutt samles vi i grupper for å aktivt reflektere, diskutere og konkretisere hvordan innsiktene fra dagen kan brukes i eget arbeid.
