Innsikt i givertrender på SMS

Det var med stor interesse vi leste Odyssey AB sin rapport om nordiske givertrender, publisert på Fundraising Norge sine hjemmesider. Analysen er utført på oppdrag av Fundraising Norge, Giva Sverige, Vala og ISOBRO.
God og spennende innsikt, men vi setter likevel spørsmålstegn ved flere av konklusjonene i rapporten – spesielt konklusjonen om at det har vært en nedgang i SMS-donasjoner i Norge. Dette stemmer ikke med våre tall.

Tekst: Tove Mette Dramstad, CEO i Strex

Bakgrunn
SMS-donasjoner i Norge skiller seg markant fra andre giverkanaler ved at det kun er én tilbyder av SMS-donasjoner i Norge. Strex har et eksklusivt mandat fra de norske mobiloperatørene og har dermed oversikt over alle transaksjoner på SMS i Norge til enhver tid. Dette gir oss unik innsikt i de faktiske tallene i Norge.

SMS-donasjoner i Norge
SMS-donasjoner har hatt en jevn og stigende vekst de siste fem årene på hele 29 % og en vekst siste år på 3 %. Rapportens konklusjon om at «The number of regular donors in Norway is increasing, while SMS donations are declining”, stemmer derfor ikke med våre tall. Dette kan selvsagt skyldes utvalget som har svart, men for Strex er det viktig at faktatallene vi sitter på kommuniseres tydelig slik at informasjonen om SMS betaling balanseres opp.

Mobile Payment og SMS – hva er hva
Odyssey AB sin rapport om givertrender viser også at «Made a donation via mobile payment» har økt med 8 % mens «Called or texted the donation number» står som «about the same». Her er vi usikre på hvordan giverne oppfatter disse to kategoriene. Av SMS-tjenester vi leverer er det mange fastgiveravtaler som løper uten at giverne har sendt en SMS eller ringt et donasjonsnummer inneværende år. Kommunikasjonen i giverreisen på SMS er gjerne «Betal med mobilregningen» eller «Betal med mobiltelefonen». Det ville overraske oss om ikke flere respondenter i undersøkelsen har kategorisert SMS-donasjon i kategorien «Made a donation via mobile payment». Det ville i så fall ikke være en feil tanke.

Skiller giverne på SMS betaling og andre betalinger via telefon?

Strex tilbyr ikke bare en løsning for engangsdonasjoner, men også fastgiveravtaler på SMS. Avtalene er forutsigbare og langsiktige, og gir organisasjonene i Norge betydelige, løpende inntekter. Strex setter også spørsmålstegn ved konklusjonen fra Odessey om at veksten for Vipps er på 8 % hvis dette baserer seg på tallet «Made a donation via mobile payment» som nettopp er på 8 %. Vår erfaring er at flere givere har vanskelig for å skille SMS betaling fra andre betalinger gjennomført på mobiltelefonen.

Som leverandørmedlem hos Fundraising Norge, med en stor kundekrets blant Fundraising Norges medlemmer, er vi stolte av å levere gode løsninger for bransjen som virker. Vi ser følgende trender på SMS-donasjoner, ikke minst på grunn av økt kompetanse på bruk av SMS i organisasjonene:

  • SMS-utsendelser går fra kriseverktøy til flere utsendelser per år
  • SMS har blitt en naturlig del av markeds- og donasjonsstrategien for mange organisasjoner
  • Organisasjoner bruker SMS både i push og pull kampanjer, hvor kodeord for respons fortsatt fungerer meget godt som CTA på både utsendelser og pull-oppfordringer
  • Beløpene per donasjon øker


I Strex jobber vi kontinuerlig med å sikre at våre kunder har de beste løsningene for SMS som kanal og ser frem til videre samarbeid med Fundraising Norge og alle de organisasjoner vi jobber med. Har dere spørsmål om våre tjenester, er det bare å ta kontakt.

Se også: