Norge har blitt (litt) villere!

Gjennom å skape et digitalt stammesamfunn eller et «community» av folk som ønsket å være med på vårt ville eksperiment, har vi høstet nye erfaringer med kampanjearbeidet vårt.

Foto: privat

Tekst: Ina T. Toften, avdelingsleder kommunikasjon og innsamling WWF Verdens naturfond

Takket være det digitale fellesskapet som ble skapt gjennom WWFs kampanje «Gjør Norges hager villere, hver kvadratmeter teller», har Norge blitt 1 540 232 m² villere. Ikke verst når vi vet at hver kvadratmeter teller!

Gjennom å skape et digitalt stammesamfunn eller et «community» av folk som ønsket å være med på vårt ville eksperiment, har vi høstet nye erfaringer med kampanjearbeidet vårt.

Naturen i våre hjerter 

Overordnet jobber WWF for å oppnå varige resultater for natur og klima på samfunnsnivå. Naturen gir oss vann, mat, medisiner, stabilt klima, opplevelser, gleder og en lang rekke andre goder og naturressurser. Vi skal fortsette å høste av naturens ressurser, men det må skje innenfor planetens tålegrenser. Visste du at nordmenn forbruker som om vi har tre jordkloder å ta av?

Ideen om at Norge har endeløst med natur, stikker dypt hos nordmenn. Men det er ikke mer enn tolv prosent av Norges areal som kan defineres som villmark. Mangel på leveområder fører til at dyr, insekter og fugler sliter. For å snu trenden må politikere, næringsliv og innbyggere spille en avgjørende rolle i den nødvendige omstillingen. Da gjelder det å interessere folk på deres premisser!

Publikum først-perspektivet

Gapet mellom dette overordnete perspektivet frem til å engasjere folk flest på et emosjonelt nivå, er stort. Men noen ganger treffer man tidsånden. Vi var midt i en pandemi og folk brukte mer tid hjemme. Vi så at interessen for hage og hagearbeid vokste, og vi hadde et ønske om å skape et «community» for å engasjere sterkere. Vår tanke var at dersom du er glad i den lokale naturen rundt deg, er det lettere å forstå og ønske å ta vare på all natur. Svaret vårt ble engasjementskampanjen «Vi gjør Norges hager villere – hver kvadratmeter teller».

Kampanjen gir konkrete tips til hvordan du kan gjøre hagen, balkongen eller fellesområdet ditt litt villere for å hjelpe naturens små superhelter – de pollinerende insektene, som det blir stadig færre av.

Engasjerer via fire spor

Formålet med kampanjen er at den skal opplyse om verdien av natur, skape et engasjement for å ta vare på naturen, og i siste instans få folk vil bidra økonomisk til arbeidet vårt. For å få det til satset vi langs fire spor:

  1. Vi ba folk registrere sin kvadratmeter på www.no/villehager
  2. Vi utarbeidet tre guider med aktiviteter for å gjøre hagen, balkongen eller fellesområdet mer attraktivt for insekter og dyr
  3. Vi oppfordret folk til å bli med i Facebook-gruppen «Vi gjør Norges hager villere»
  4. Vi skreddersydde en fundraisingkampanje: «Hjelp naturens superhelter».

Et aktivt hage-community

Vi ville teste ut om vi kunne skape et eget hage-community på Facebook. Vi ønsket å gi våre følgere og givere noen verktøy for å være en del av løsningen lokalt. Gruppen har i dag 13 600 medlemmer, som deler bilder, filmsnutter og erfaringer om sine hager og artene som lever der. Dette digitale stammesamfunnet lever sitt eget liv, helt uten hjelp fra WWF.

Nøkkelen til digital fundraising er ikke nødvendigvis å be om penger. Vel så viktig og sentralt er å bygge en følgerskare av engasjerte tilhengere som tror på ideen vår, og som sammen med oss vil bidra til å gjøre Norge litt villere. I en digital verden der mange slåss om oppmerksomheten, klarte vi å etablere et forum for å spre budskapet vårt.

En vinn-vinn

Gjennom å engasjere seg i Facebook-gruppen, har det digitale fellesskapet gitt oss viktig innsikt om hva de er opptatt av. De gir oss tilbakemelding på poster og innhold, slik at vi kan justere budskapet vårt underveis i kampanjen. To av våre biologer var veldig aktive i gruppen og svarte på spørsmål og kom med tips underveis, noe som styrket seriøsiteten til kampanjen.

Vi kan bruke mye tid og energi på et budskap. Spres det horisontalt; mellom digitale peers, naboer og venner, står budskapet enda sterkere enn om det kun kommer fra WWF. Og siden det er venner som deler, styrker det tilliten til WWF og WWFs budskap – i tillegg til at vi når bredere ut med budskapet.

Medlemmene av det digitale stammesamfunnet får vist fram engasjementet sitt til sine peers, som støtter de med likes, kommentarer, emojis osv. På den måten blir de heiet frem av folk som deler deres interesse. For det digitale fellesskapet ligger verdien og gleden i å bli heiet frem av sine peers. For WWFs del var det å ta initiativ til et community en test som har gitt ny lærdom og flere ville kvadratmetere. En vinn-vinn med andre ord!