Fundraisingrapporten 2024: En oppsummering av årets viktigste trender og utfordringer i fundraising
Annethvert år produseres Fundraisingrapporten av Deloitte. Rapporten er et samarbeidsprosjekt mellom Deloitte, Fundraising Norge og våre medlemmer, og leverer solide analyser som gir stor verdi for hele sektoren. Rapporten kartlegger utviklingen i fundraising-markedet.
2024-rapporten viser flere spennende endringer.
Totale inntekter for norske innsamlingsorganisasjoner nådde rekordhøye 31 milliarder kroner i 2023, en vekst på 15 % fra året før. Rapporten peker på at denne økningen i stor grad kan tilskrives tilskudd fra både norske myndigheter og internasjonale organisasjoner, som følge av krigen i Ukraina. Likevel understreker rapporten at organisasjonene møter utfordringer i et økonomisk krevende år, særlig knyttet til fallende bidrag fra næringslivet og et mer krevende landskap for å få inn sporadiske givere.
Skift i innsamlingskanaler og betalingsløsninger
Fundraisingrapporten 2024 viser at e-post har overgått Facebook som den mest brukte markedsførings- og innsamlingskanalen. Etter at Facebook endret sine retningslinjer og la ned sin funksjon for innsamlinger, har organisasjoner i stadig større grad valgt andre plattformer for å nå ut til givere. Samtidig har Vipps befestet sin posisjon som den dominerende betalingsløsningen; hele 95 % av de undersøkte organisasjonene benytter vipps for å forenkle giverprosessen. E-post og Vipps gir fleksibilitet og konkurransedyktige løsninger, som er avgjørende for å tiltrekke seg og beholde givere.
Økende antall faste givere, men utfordringer i næringslivsmarkedet
En av de mest positive utviklingene i 2023 er en økning i antallet faste givere på 2 %, til tross for økende levekostnader og en krevende økonomisk situasjon for mange. Inntekter fra faste givere utgjør 2,55 milliarder kroner, som representerer en stabil og viktig inntektskilde for sektoren. Vi er selvfølgelig glade for at giverne øker sine gaver noe, men er likevel bekymret for at dette ikke matcher det høye inflasjonsnivået som perioden har båret preg av. Gjennomsnittlig beløp per giver har en svak nedgang sammenlignet med 2021, hvor gjennomsnittlig beløp går ned fra 2.177 kr. i året i 2021 til 2.158 kr. i 2022 og svakt opp igjen til 2.169 kr. i 2023. Nedgangen fra 2021 til 2022 er på omtrent 1% også er økningen til 2023 omtrent 0,5%. Utviklingen har derfor vært svært stabil i perioden. Lojaliteten blant faste givere er spesielt verdifull i perioder hvor andre inntektskilder viser større usikkerhet.
Rapporten viser at bidragene fra næringslivet har sunket med 27 % fra 2022 til 2023, dette en stor utfordring for sektoren som det må jobbes mer med i årene som kommer. Nedgangen stiller nye krav til strategisk arbeid, både for å tiltrekke seg gaver, sponsorer og langsiktige partnerskap med næringslivet.
Tilskudd er viktig for finanseringen av sektoren
Tilskudd fra norske myndigheter og internasjonale instanser slik som EU og FN utgjør hele 55 % av organisasjonenes totale inntekter i 2023. Norske myndigheters støtte alene nådde 8,2 milliarder kroner, en vekst på 18 % fra året før. Internasjonal støtte til enkelte organisasjoner, særlig knyttet til krigsrelaterte innsatsområder, har vært avgjørende for denne økningen. Denne typen midler gir organisasjonene en viss forutsigbarhet, men skaper også en utfordrende avhengighet av offentlige budsjetter og internasjonal vilje.
Fundraisingrapporten for 2024 synliggjør et bilde av sektoren som robust på enkelte områder og sårbar på andre felt. Fastgiverne er svært lojale, men sporadsike gaver har stor nedgang fra 2022 til 2023. Merker giverne dyrtiden og prioriterer hardere? Organisasjonene må tilpasse seg en virkelighet hvor det er mer krevende å få støtte fra privat næringsliv. Strategisk donorarbeid og mer målrettet innsats for å etablere langsiktige samarbeid vil bli enda viktigere fremover for å sikre stabile inntekter.
Fundraising Norge er svært takknemlig for det solide arbeidet Deloitte har gjort i utarbeidelse av denne rapporten og ønsker å takke for det gode samarbeidet. Vi vet at våre medlemmer benytter rapporten aktivt som et verktøy for å styrke sine strategier for å skape mer inntekter.