Meta har bekreftet at annonsene som blir berørt av de nye reglene, er de som tidligere måtte kategoriseres som å handle om «sosiale spørsmål, valg eller politikk».

Dersom en annonse har som formål å påvirke folks meninger, endre lovgivning eller omhandler en tydelig omstridt sak, vil den bli avvist. Meta gjør også en helhetsvurdering av hvordan en organisasjon kommuniserer utad. Det som kompliserer dette er at temaer som kan oppfattes som nøytrale i ett land, kan anses som politiske i et annet.
Det er formålet med budskapet i annonsen som er selve kjernen. Har annonsen til hensikt å påvirke i en bestemt retning? Organisasjoner kan fortsatt fortelle om sitt arbeid og hva de oppnår. Det de må være forsiktige med er hvordan budskapene formuleres. Det anbefales å bruke et nøytralt språk. Så godt som alle våre medlemsorganisasjoner har som en del av sitt formål å påvirke samfunnet. Vi spør derfor; handler dette om ytringsfrihet – eller politikk?
Giva Sverige, vår søsterorganisasjon, har gjennomført en spørreundersøkelse blant sine medlemsorganisasjoner om hvordan de tror de vil bli påvirket av Metas nye annonseforbud. En tredjedel av Giva Sveriges over 200 medlemmer har svart på undersøkelsen:
- 9 av 10 medlemsorganisasjoner betaler for annonser på Metas plattformer.
- Litt over halvparten (52 %) oppgir at de annonserer i stor grad, mens 36 % gjør det i liten grad.
- Blant dem som annonserer, forventer 73 % en form for negativ påvirkning. Kun 10 % tror de ikke vil bli berørt, og 17 % er usikre.
- I gjennomsnitt kommer 55 % av organisasjonenes digitale rekkevidde via annonsering på Metas plattformer.
Metas nye regler trer i kraft 6. oktober, mens EUs regelverk TTPA (Transparency of Political Advertising) begynner å gjelde 10. oktober. Det oppgis at dersom en annonse blir avvist av Meta, er det mulighet for å klage via støtteordningen for ideelle organisasjoner: www.facebook.com/gpa/help