På grunn av nye EU-regler vil Meta fra oktober 2025 stanse betalte annonser om politikk, valg og sosiale hjertesaker på Facebook og Instagram i EU.

Dette berører også innsamlingsorganisasjoner, fordi Metas definisjon av sosiale hjertesaker omfatter temaer som humanitære kriser, klima og likestilling. Konsekvensene kan bli store, særlig hvis forbudet også gjelder EØS-land og Norge.
Hovedpunkter:
- Fra oktober 2025 tillates ikke betalte kampanjer om politikk og sosiale hjertesaker på Metas plattformer i EU.
- Det kan bli vanskeligere å samle inn penger til konkrete saker via annonser.
- Hva som regnes som «sosial hjertesak» avgjøres av Meta, men kriteriene er uklare.
- Forbudet gjelder kun annonsering; organisk innhold påvirkes ikke.
- Foreløpig gjelder ikke forbudet i Norge, men det kan utvides til EØS.
- Organisasjoner bør vurdere alternative kanaler for kommunikasjon og innsamling.
Inntil videre er det ikke gitt konkrete signaler om at dette annonseforbudet vil gjelde i Norge. Imidlertid er det høy sannsynlighet for at forbudet etter hvert også vil gjelde EØS-landene. Dette var tilfellet når Meta i 2024 først la ned mulighetene for bursdagsinnsamlinger på Facebook i EU, for deretter å legge det ned også i EØS.
Alle som annonserer på Meta er kjent med at plattformen ofte er inkonsekvent og uklar i sin kategorisering av annonser. Det er derfor usikkert hvilke typer annonser som vil være tillatt i EU fra og med oktober. Indikasjoner tyder på at enkelte annonser, som rene innsamlings- og donasjonsannonser, vil bli godkjent, mens såkalte påvirkningsannonser som f.eks. underskriftskampanjer, særlig dersom de har et politisk formål, sannsynligvis ikke vil bli tillatt.
Fundraising Norges digitalgruppe følger aktivt med på denne utviklingen. Vi vil oppfordre medlemsorganisasjonene til å vurdere hvilke konsekvenser forbudet vil ha for deres innsamlingsarbeid hvis dette innføres i Norge, og hvordan man kan omstille seg for å finne alternative kanaler for fundraising.