Nå blir det enklere å bli fast giver 

Vipps har lansert en ny tjeneste som gjør det enklere å bli fast giver. Tjenesten er utviklet i nært samarbeid med Fundraising Norge og fjerner tidkrevende prosesser som kan være en barriere for potensielle givere. 

Webinar:

Torsdag 13. mars inviterer Vipps til webinar om de nye tjenestene og hvordan dette kan bidra til enklere inntjening for våre medlemmer.

Les mer og meld deg på her

Mange grunner kan hindre folk i å bli faste givere. De må klikke seg inn på en nettside de kanskje ikke kjenner; de blir bedt om å dele person-, kort- og kontoopplysninger; de må velge forhåndsdefinerte beløp- og trekkdatoer (som kanskje skal endres en gang i fremtiden), de må inn i nettbanken for å få sjekke transaksjonshistorikken, og de må kanskje si ifra direkte til organisasjonen når de ikke vil gi mer.  

– Fellesnevneren for alle hindringene er: tid. Publikum opplever det som tidkrevende å bli fast giver. Derfor har Vipps i tett samarbeid med Fundraising Norge utviklet en tjeneste som forenkler dette – Vipps Faste donasjoner. Nå tar det maks ett minutt å bli fast giver, sier produktsjef Haavard Melby i Vipps.

– Giver skanner en QR-kode eller trykker på en lenke. Så taster personen inn ønsket beløp og neste trekkdato. Til slutt trykker hen på «Ferdig», og så skjer første trekk umiddelbart.  

Null oppstarts- eller faste kostnader 
Tjenesten er enkel å administrere for organisasjonene, uten behov for omfattende kundeservice eller manuelle oppdateringer. 

– Feltverving blir mye enklere når giverne kan starte og fullføre registreringen direkte i Vipps på bare noen sekunder. I tillegg er det ingen oppstartskostnader eller tekniske integrasjoner. Med bare et par klikk i VippsPortalen, har du satt opp det du trenger, sier Melby. 

Det knytter det seg heller ingen oppstarts- eller faste kostnader til tjenesten, kun en transaksjonsavgift per betaling. FN-medlemmer får også en rabatt på bruk av tjenesten. Vipps gir organisasjonene kontroll på rapportering og oversikt over innsamlede midler. Data er tilgjengelig i sanntid, noe som gjør det enkelt å rapportere til skattemyndighetene og analysere kampanjer. 

– Vi har jobbet tett sammen for å sikre at tjenesten faktisk løser de utfordringene organisasjonene møter i hverdagen. Resultatet er en tjeneste som er både enkel og betryggende for giverne, samtidig som det reduserer administrativt arbeid for organisasjonene, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.

Perfekt for yngre givere 

Fundraising-rapporten utarbeidet av Deloitte viser at Vipps er det mest populære betalingsalternativet for Fundraising Norges medlemsorganisasjoner – hele 95 % av dem tilbyr Vipps som betalingsmetode. 
– Samtidig vet vi at unge mellom 18 og 40 år er en utfordrende gruppe å rekruttere for mange organisasjoner. Det er den gruppen som bruker Vipps mest og er best kjent med appen, noe som kan tilsi at de vil ha lavere terskel for å bli faste givere enn tidligere, sier Haavard Melby i Vipps.

Les mer om tjenesten her
Andre nyheter