Telenors nummervarsling utfordrer lovlig telefonkontakt

Bilde: Telenor

11. juni 2025 møttes representanter fra Virke, Telenor og det godkjente callsenternettverket hos Virke for å diskutere de alvorlige konsekvensene av Telenors nye tjeneste «Nummervarsel». Fundraising Norge deltok i møtet og uttrykte sterk bekymring for hvordan tjenesten påvirker frivillige organisasjoners mulighet til å kommunisere med givere og medlemmer.

Svindeltiltak med utilsiktede konsekvenser

Telenor lanserte 7. februar 2024 tjenesten «Nummervarsel» som et tiltak mot økende telefonsvindel. Tjenesten varsler automatisk om anrop som mistenkes å være svindel, men også om nummer som «ringer ofte og til mange» – en kategori som ofte inkluderer callsentre og organisasjoner som driver med telemarketing. Dette har ført til at også lovlige og samfunnsnyttige aktører blir blokkert eller stemplet som mistenkelige.

Konsekvenser for frivillig sektor og næringsliv

  • Under møtet ble det uttrykt sterk bekymring for at Telenor går lenger enn instruksen fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Flere deltakere mente at Telenor tar på seg en formynderrolle som stor markedsaktør, og at dette har en konkurransevridende effekt. Konsekvensene er alvorlige:
  • Kontaktraten for callsentre reduseres dramatisk, noe som øker kostnadene og setter arbeidsplasser i fare.
  • Humanitære organisasjoner og andre som benytter telefon i medlems- og giverkontakt rammes uforholdsmessig hardt.
  • Lovlig virksomhet risikerer å bli sidestilt med svindel i forbrukernes øyne

Virkes og bransjens respons

Virke har allerede hatt flere møter med Telenor og vurderer nå hvordan de skal ta saken videre. Det ble også diskutert muligheten for å etablere såkalte «white lists» for godkjente aktører, men dagens tekniske løsninger tillater ikke at callsentre registrerer sine oppdragsgiveres nummer – kun egne.
Bransjerådet i Virke, med støtte fra Fundraising Norge og Dialog Norge, jobber nå med å samle dokumentasjon på de negative effektene og planlegger videre dialog med både Telenor og myndighetene. Det vurderes også å løfte saken til Konkurransetilsynet og Samferdselsdepartementet.

Fundraising Norges rolle

Det er viktig at vi, på vegne av våre medlemmer har en aktiv stemme i diskusjonen. Derfor deltok Fundraising Norge, representert ved generalsekretær Siri Nodland, både i møtet 11. juni og i tidligere møter sammen med Dialog Norge.

– Fundraising Norge skal bidra til å samle innspill fra medlemsorganisasjoner og formidle konsekvensene for frivillig sektor, sier Siri Nodland

Fundraising Norge vil derfor sende ut en kort undersøkelse for å få kartlagt omfanget for våre medlemmer.

Se andre nyheter