
Dato: 11.03.2025
Tid: 09.30 – 15.00
Sted: Sentralen
Det er en kjent utfordring at det i mange bedrifter og organisasjoner er avdelinger som ikke snakker godt nok sammen, noe som kan medføre at man ikke signaliserer samme budskap utad. I verste fall kan man få situasjoner der ulike avdelinger ytrer motstridende budskap og informasjon. På denne fagdagen skal vi snakke om hvordan dere som organisasjon kan passe på at fundraisere og kommunikatører faktisk forteller det samme og dermed oppnår et felles mål.
Denne fagdagen er for ansatte i ideelle organisasjoner, NGO-er og andre som jobber innen fundraising og kommunikasjon. Det passer for både ledere og medarbeidere som ønsker å styrke samarbeidet på tvers av avdelinger for å oppnå bedre resultater.
Innledere:
Helen Chanett Skjennum, ansvarlig for inntektsarbeid i LHL
Yngvild Larsen Schei, politisk rådgiver i LHL
De siste årene har LHL gjennomgått en stor omstilling – fra å være en tilbyder av helsetjenester til å bli en rendyrket medlemsorganisasjon. Overgangen har gitt LHL et tydeligere formål og en mer omforent kommunikasjon. Organisasjonen er fortsatt i en prosess der de utforsker, prøver og lærer underveis for å sikre at innsamling, kommunikasjon og politiske budskap trekker i samme retning. Helen og Yngvild vil snakke om hvordan LHL jobber tverrfaglig, hvilke verktøy og møteplasser de bruker. I tillegg vil de de dele noen konkrete eksempler på hva som har fungert godt i denne prosessen.
Sigurd Skjefstad, leder for innsamling og kommunikasjon i SOS-barnebyer
Sigurd vil dele hvordan SOS-barnebyer fornyet kommunikasjonsarbeidet når de gikk over fra rene fadderskap til nye ikke-øremerkede fadderskapsprodukter. Han vil snakke om hvordan man bygger kultur på tvers av avdelinger, tydeliggjør formål og å bryte opp strukturer.
Katrin Solbakken, kommunikasjons- og markedsdirektør i Blå Kors
Blå Kors har siden 2019 hatt en intern omstillingsprosess fra å ha en rekke ulike nettsider, mange ulike virksomheter med ulike navn og logoer, en ambisiøs fundraisingstrategi, samt en lite kjent og omdiskutert kommunikasjonsstrategi. Katrine vil fortelle om denne snuoperasjonen som startet med ny web, ny kommunikasjons- og markedsstrategi, eget merkevareprosjekt og ny fundraisingstrategi som det følger midler med.
Maren Lier, seniorrådgiver strategi og fundraising i b.bold
Maren fra b.bold trekker i dette foredraget frem vanlige utfordringer organisasjoner havner i når de skal kommunisere et giverbudskap. Det diskuteres hvordan man kan sørge for at folk faktisk får med seg budskapet , og ikke minst reagerer på det. Hemmeligheten ligger ofte i å si mindre – på en bedre måte. Du vil få råd til hvordan skille deg ut og forenkle budskapet ditt. Og ikke minst hvordan posisjonere seg ved å velge et fundraisingvennlig budskap, som kan brukes i alt organisasjonen gjør.
Workshop med Øyvind Ellingsen og Sven Hognestad fra Dekode:
Hvordan bruke designmetodikk til å forene de indre kreftene i organisasjonen, slik at alle drar i samme retning.
Organisasjoner er ofte delt opp i ulike interne avdelinger som alle kjemper om plass på nettstedet. Ofte med motstridende ønsker og behov for hva nettsiden skal og kan løse (og for hvem). Man ender ofte opp med et nettsted som speiler den interne organiseringen i stedet for å fungere optimalt for brukerne. Dekode har god erfaring med å benytte designmetodikk og brukersentrerte metoder til å få de ulike indre kreftene i organisasjoner til å dra i samme retning. Øyvind og Sven vil vise eksempler og dele praktiske verktøy som gjør det mulig å se dette fra målgruoppens perspektiv. Målet er at dere skal kunne gå hjem med konkrete tips til hvordan dere kan jobbe sammen og oppnå bedre resultater på nett.
Vi oppfordrer organisasjonene til å sende medarbeidere fra både kommunikasjons- og fundraisingavdelinger. For flere deltakere fra samme organisasjon gir vi rabatt til den andre og tredje deltakeren fra hver organisasjon. Dette beregnes ifm. fakturering.
Bli med på dette kurset og oppdag hvordan dere kan styrke deres organisasjon gjennom bedre samarbeid!