En annerledes måte å samle inn penger på

Arv og testamentariske gaver er et følsomt tema, og noen organisasjoner kvier seg for å gjøre noe mer ut av dette fundraisingsfeltet.

Tekst: Siri Antonsen, ansvarlig for arv og testamentariske gaver i Norges Røde Kors.

Portrettbilde av Siri Antonsen, ansvarlig for arv og testamentariske gaver i Norges Røde Kors.

Samtidig ser vi at interessen for å testamentere til en hjertesak øker. For mange er tanken på å støtte en sak de er opptatt av etter sin bortgang, helt naturlig.

Her er noen (forhåpentligvis) nyttige tips til organisasjoner som vurderer å se nærmere på dette feltet.

1. Ting Tar Tid

Jobber man med testamentariske gaver, er første bud å smøre seg med tålmodighet. Man kan også glemme mye av det man kan om vanlig fundraising, der man ser raskere resultater av markedsføringen, og kan justere deretter. Innenfor testamentarisk kan det gå år før resultatene kommer, og selv da er man kanskje ikke helt sikker på akkurat hva det var som fungerte.

Det vi kan måle, er økning i antall testament som kommer inn og verdien av disse i kroner og øre. Vi kan selvfølgelig også måle henvendelser i etterkant av for eksempel en annonse. Men selv om noen skulle bestemme seg for å gi en testamentarisk gave etter å ha sett en annonse, betyr det ikke nødvendigvis at de tar kontakt for å opplyse om det. Og da blir det vanskelig å måle.

Det å skrive testament er en modningsprosess, og mange tenker på det i flere år før de gjør det. Så må vi huske at det gjerne går enda flere år før de går bort og den testamentariske gaven blir realisert.

2. Et internt samarbeidsprosjekt

Testamentariske gaver bør være et samarbeidsprosjekt i organisasjonen. Det bør være godt strategisk forankret i ledelsen, som må ha forståelse for at det tar tid å bygge opp dette fundraisingsfeltet.

Det er en stor fordel om testamentariske gaver blir en naturlig del av organisasjonens «vanlige» dialog med støttespillerne, som i for eksempel nyhetsbrev og medlemsmagasin. Ofte kan egne støttespillere være de beste å henvende seg til; husk at de allerede har valgt din organisasjon som sin hjertesak.

Personlig har jeg god erfaring med å vise frem ulike ting (bolig, hytte, bil, tomt osv.) vi har arvet i interne kanaler. Det skaffer mer intern oppmerksomhet om temaet, og det normaliserer og ufarliggjør et område som for noen kan virke skummelt å markedsføre overfor organisasjonens varme støttespillere.

3. Vis respekt

Arv er et tema mange synes det er vanskelig å forholde seg til, og er ikke alle komfortable med å bli minnet på at vi skal dø en dag. For noen er det riktig og viktig å bidra til sin hjertesak etter sin død, mens for andre er det helt utenkelig. Tenk på hva vi faktisk ber folk om, og vær ydmyk.

Vi som jobber med testamentariske gaver, bør derfor være forsiktige med budskapet i markedsføringen. Vi bør vise respekt og verdighet. Her vil nok mange byråer oppfordre til å være litt mer frampå og vise mer «guts», men husk at det er dere som bestemmer (og ofte har best forståelse for arvefeltet). Trår man feil i markedsføringen, setter man ikke bare arbeidet i egen organisasjon tilbake, men det kan også ramme andre organisasjoner som jobber med testamentarisk. Og det er veldig synd.

4. Håndtering av kritikk

Alle organisasjoner som jobber med dette feltet, vil nok på et eller annet tidspunkt møte kritikk. Jeg anbefaler alle å lage en godt gjennomtenkt Q & A slik at man føler seg tryggere skulle det komme kritikk.

5. Sterkere sammen

Fundraisingsområder som er litt annerledes, har ofte godt av selskap! Ved å stå sammen i den årlige holdningskampanjen «Det gode testament», kan vi få flere til å skrive testament og normalisere det å gi til en hjertesak. Sammen er vi bedre rustet mot kritikk og kan hjelpe hverandre med å løfte fundraising på dette feltet.

Se også: