Initiativet Det gode testament ble til i 2018. For fjerde gang skal 40 av Norges Innsamlingsråds medlemmer ut med en felles informasjonskampanje om arv og testamentariske gaver rundt påsketider. Det blir spennende å se hvordan mottakelsen blir i år.
Jeg har vært så heldig å få være leder for arveutvalget siden 2019. På disse fire årene har vi sammen utviklet ulike budskap, byttet konsept og utvidet kanalmiksen. Men tankegangen har fra dag én vært å motivere flere til å skrive testament og opplyse om muligheten man har til å gi en testamentarisk gave.
Hvorfor samarbeide?
Hvorfor skal min organisasjon være med på en felleskampanje tenker kanskje du – kan ikke bare hver organisasjon kjøre sine egne kampanjer?
Fordi samarbeid nytter. Gjennom nettverket Legavision har vi blitt kjent med bransjekollegaer over hele Europa. England er et av landene med lengst erfaring på området og har over 20 års erfaring med sin felleskampanje Remember a Charity.
Iain McAndrew, som var med å starte Remember a Charity, har sagt:
‘It was a no brainer – the only way we could grow legacies was to grow the size of the market. None of us could shift attitudes alone, so to achieve that vision we had to work together.’
10 prosent av nordmenn skriver testament, og fire prosent av disse gir en testamentarisk gave. Det utgjør kun 0,4 prosent av befolkningen. Det blir tungt arbeid hvis hver og en organisasjon skal øke disse tallene alene. Jo flere organisasjoner som står sammen om felles budskap, jo mer normalisert blir temaet. Sammen kan vi være tøffere i kommunikasjonen, mer høyrøstet og utnytte kraften i fellesskapet.
Langsiktig arbeid
Å arbeide med testamentariske gaver er ingen enkel jobb. Det er god kommunikasjon og bygging av relasjoner over flere år, som fører din organisasjon inn i hjertet til giveren. Gaver gitt i testament er ikke tilfeldig. Derfor må det jobbes langsiktig.
Vi har hørt fra noen organisasjoner at det kan ta opptil ti år fra et testament blir skrevet og til en gave kommer inn. Det kan derfor oppleves litt frustrerende fordi man ikke alltid kan vise til tall på bunnlinjen samme år. Samtidig er dette den fundraisingmetoden du kan få mest igjen for fordi beløpene ofte er høyere enn andre gaver.
Når vi nå skal ut med en felles satsning for fjerde gang er jeg både stolt og spent. Vi har skrudd på konseptet og er skarpere i kommunikasjonen. Målet er at folk skal stoppe opp og reflektere over budskapet. Kanskje noen ikke liker det? Vi må tåle at noen er uenig med oss når vi snakker om såre temaer. Vår fordel er at vi står sammen i flokk og kan ta brodden av kommentarene som måtte komme.
Solfrid Bøe, leder for arveutvalget i Norges Innsamlingsråd.