Mange organisasjoner var engstelige for sine næringslivsavtaler i 2020. Ingeniører Uten Grenser brukte GivingTuesday til å fornye engasjementet hos sine partnere.
Redd for å ikke kunne oppfylle avtalene
Ingeniører Uten Grenser mottar både kompetanse og økonomisk støtte fra sine næringslivspartnere.
Flere av bedriftene ønsker også å sende ut ansatte på feltoppdrag. Koronaen ga en vanskelig start på fjoråret.
– Mange er partnerbedrift hos oss fordi de ønsker å bidra til noe større. Vi ser at det er viktig for dem å kunne tilby noe utenom den vanlige jobben og at mange ønsker å sende ansatte ut i felt, sier Vibeke Saarem, partner- og fundraiseransvarlig i Ingeniører Uten Grenser.
I tillegg til utenlandsoppdrag, løses også en del prosjekter fra Norge.
– Alle næringslivsavtaler var signert i januar. Så da alt av arrangementer og reiser ble stoppet i mars, ble vi bekymret for om vi kunne oppfylle vår del av avtalen. Det var en utfordrende situasjon å være i, fordi det også satte en brems på oppdragene som løses fra Norge, forteller Saarem.
GivingTuesday ga vitamininnsprøytning
Ingeniører Uten Grenser syntes det var vanskelig å be næringslivspartnere om økonomisk støtte i 2020. De ønsket å få opp interessen for organisasjonen gjennom aktiviteter.
– Vi følte vi ikke hadde nådd målene for partneravtalene i 2020. Det var ønskelig å få opp engasjementet for arbeidet vårt igjen, men ikke i form av donasjoner, sier Saarem.
Organisasjonen så GivingTuesday som en god anledning til å skape nytt engasjement og inviterte til en bedriftsstafett under konseptet Missing Maps. Her skulle det tegnes inn detaljer på ufullstendige kart i sårbare områder. Kartene brukes av andre humanitære organisasjoner som blant annet Leger uten Grenser når de skal frem med sin nødhjelp.
– Missing Maps skapte stor entusiasme og konkurranseinstinkt blant bedriftene. Vi så noen som satt og tegnet iherdig helt til de siste minuttene. Det ble tegnet inn nesten 5000 bygninger på kart over Ghana og Kongo, det er helt fantastisk! Det var lett å delta fordi man ikke trengte noen forkunnskaper for å være med, forteller hun.
At det var enkelt å delta, og at bedriftene kunne gi av sin tid, tror Saarem var noen av suksesskriteriene. Flere av partnerne hadde hørt om GivingTuesday tidligere, men visste ikke hvordan de kunne delta.
– Vi valgte GivingTuesday fordi det er en dag med positivt fortegn. Det ble lett for bedriftene å delta fordi de kunne gi tid. Arrangementet ble en stor suksess og flere har spurt om vi kan gjøre noe lignende igjen. Vi oppnådde den nærheten som vi ønsker. Dette kunne ikke vært gjort på noen annen dag, det måtte være på GivingTuesday, avslutter Saarem.