Fundraising Monitor: Et nytt innsiktsverktøy skreddersydd for frivillig og ideell sektor

Fundraising Norge og ProFundo lanserer Fundraising Monitor – et nytt analyseverktøy som gir ideelle og frivillige organisasjoner dypere innsikt i innsamlingsarbeidet sitt og gir de muligheten til å følge utviklingen i markedet nærmest i sanntid. Dette nye verktøyet vil gi et løft for datadrevet utvikling i sektoren, og gir Fundraising Norge muligheten til å hente ut oppdaterte og dagsaktuelle statistikker om fundraisingbransjen.

Skjermdump fra Fundraising Monitor – Fundraising Norge 4. desember 2024

Fundraising Norge har alltid ønsket seg et verktøy som kan levere mer oppdaterte tall, raskere og mer pålitelig. Fundraising Monitor er et resultat av samarbeidet mellom oss og ProFundo, og verktøyet er utviklet med mål om å styrke ideell og frivillig sektor gjennom bedre datagrunnlag, mer treffsikre strategier og økt innsamlingskapasitet. Med Monitor kan vi pålitelig fortelle om status i markedet og effektivt hente frem relevante statistikker gjennom bruk av registerdata i organisasjonene – tiden for uendelige spørreundersøkelser kan være historie.  

Fundraising Monitor gir organisasjonene en helhetlig oversikt over egne resultater, bransjetrender og benchmarks for å forstå hvordan de ligger an sammenlignet med andre aktører i sektoren. Fremover håper vi også at Monitor vil kunne gi innsikt i hvilke metoder som gir best resultater og hvordan ressursene kan brukes for å få størst effekt.  

Sammen for økt innsikt og innovasjon

– Dersom mange nok blir med i Fundraising Monitor, blir dette en gamechanger for sektoren. Aldri før har vi hatt et verktøy som kan samle data på tvers av organisasjoner og skape felles innsikt. Dette vil kunne bidra til vekst og -innovasjon mener vi. Det vil også gi oss oppdaterte bransjetall mye raskere enn det vi har fått frem til nå, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.

Også ProFundo ser stor verdi i samarbeidet. Prosjektleder for Fundraising Monitor Kristin Hvideberg Tobiassen trekker frem at Fundraising Monitor kombinerer dyp forståelse for sektoren med avanserte analyseredskaper:

– Dette er en unik mulighet til å sette data og innsikt i sentrum av organisasjonenes arbeid for å oppnå dens formål, sier hun.

– I mange år har vi fått spørsmål fra norske organisasjoner om hva «de andre» måler. Det har ikke vært så lett å vite hva som er verdt for dem å måle seg på, eller å rapportere til ledelse og styre. Tid og ressurser til å gjennomføre analyser har gjerne også tapt i kampen om tid til å gjennomføre annet arbeid. Det unike med Fundraising Monitor er at det gir deg rask tilgang til god analyse, når du ønsker det.

Fundraising Monitor ble lansert på Innsiktsdagen i november, og verktøyet er nå åpent for alle medlemsorganisasjoner i Fundraising Norge som ønsker å delta til en rimelig pris. Medlemmer som deltar får tilgang til et brukervennlig grafisk dataverktøy som kan gi verdifull innsikt og muligheter i å grave i dine egne data på en enkel og oversiktlig måte. Det er også et nyttig og godt verktøy for å vise frem hvordan din organisasjon presterer sammenlignet med andre innenfor ulike kategorier. Tilbakemeldingene fra Innsiktsdagen har vært svært positive, og det er stor interesse for hvordan Fundraising Monitor kan bidra til bedre resultater og mer effektiv ressursbruk.

Alle medlemsorganisasjoner i Fundraising Norge oppfordres til å ta verktøyet i bruk og bli en del av datadelingskulturen som i fellesskap skaper for å løfte sektoren i årene fremover.

Les mer om Fundraising Monitor og hvordan din organisasjon kan komme i gang her: fundraisingmonitor.no

Har du spørsmål om Fundraising Monitor?

Kontakt gjerne Lars Dahlgren i Fundraising Norge på lars@fundraisingnorge.no eller Kristin Hvideberg Tobiassen i Profundo kristin.hvideberg.tobiassen@profundo.no.