Med mål om å rekruttere nye givere har Det Norske Misjonsselskap (NMS) i høst testet ut fundraisingevent i form av gallamiddager. Middagene ble så populære at NMS måtte sette opp ventelister.
I fjor høst så NMS på hvilke tiltak de kunne sette i gang for å nå nye givergrupper. De ønsket å nå en yngre gruppe enn de som vanligvis deltar på misjonsmøtene. Disse er i alderen 70 år og oppover, de mest trofaste er i 80 og 90-årene. NMS så for seg å nå givere i alderen 55-70 år.
På planen for 2023 var å feire 100 år siden oppstarten av misjonsarbeidet i Kamerun. Samtidig skulle NMS samle inn midler til nytt utstyr på radiostudioet til NMS sin samarbeidskirke i området.
Kamerun har tidligere vært et stort område for NMS, men har fått mindre oppmerksomhet de siste årene. NMS antok at de hadde en del passive støttespillere med hjerte for landet. Det ble naturlig å bruke jubileet som en anledning for både nyrekruttering og aktivisere givere med tilknytning til Kamerun.
– Vi vurderte hvilke interesser målgruppen kunne ha. Det å gå ut å spise, gå på konsert eller teater er det mange som gjør når barna har flyttet hjemmefra. Slik kom vi inn på gallamiddager, og målet var å gjøre disse så attraktive som mulig, forteller Stina Neergård, fundraiser i NMS.
For NMS var det viktig med et helhetlig tema på middagene. En kamerunsk kvinnelig prest var konferansier, en kamerunsk sang- og musikkgruppe stod for underholdningen, og programinnslag av kjente personer som Henrik Syse og Jan-Tore Saltnes fra Nordic Tenors.
Oppstod ventelister
NMS satte seg som mål om å få 400 deltakere fordelt på fem middager i Sandnes, Bergen, Kristiansand, Oslo og Trondheim.
– 400 deltakere var et veldig ambisiøst mål for oss. Jeg trodde ikke at vi kom til å få så mange deltakere, men det gjorde vi, sier Neergård.
Gallamiddagene viste seg å være så populære at de til slutt måtte sette opp ventelister. Prisen for deltakelse var 1999 kr.
– Vi var nervøse for at prisen skulle være for høy. Men da vi nærmet oss utsolgt i Sandnes så vi en endring på billettkjøp i resten av landet – folk ble redde for å ikke få plass. Det oppstod en slags fear of missing out. Plutselig hadde vi ikke plass til alle som ville delta, forteller hun.
Nådde nye målgrupper
Middagene ble annonsert – først på Facebook, deretter i Vårt Land og Dagen, både digitalt og på papir. I høstens ordinære DM-kampanje, som handlet om Kamerun og jubileet der, ble det lagt et innbydelseskort til gallamiddag i konvolutten. Til sist ble det sendt ut en sms som ga stor effekt for påmeldinger.
– Annonsen vi hadde ute på Facebook gikk ekstremt bra – både når det gjaldt rekkevidde og respons. Innbydelseskortet sendte vi sammen med en DM. Vi har fått tilbakemelding på at folk synes det var veldig hyggelig å få en fysisk innbydelse, sier Neergård.
NMS er positivt overrasket over tallene. 53 prosent av de påmeldte var ikke faste givere. 44 prosent var ikke abonnenter på NMS sitt gratisblad Misjonstidende. Disse får dermed ikke DM eller andre henvendelser fra NMS fra før.
34 prosent av de påmeldte var i alderen 50-70 år, og ca. 40 prosent var under 70 år.
– Vi konkluderer derfor med at vi nådde målet om å få både nye og yngre til å komme, og det er vi veldig fornøyde med. I tillegg har vi fått veldig gode tilbakemeldinger fra dem som var med, både gjester og medvirkende, sier Neergård.
Verdi utover overskuddet
Overskuddet er ikke helt ferdig utregnet, men det har passert 150.000 kr. Dette går direkte til kirken i Kamerun. Neergård opplever at NMS har fått stor verdi utover pengene av å gjennomføre arrangementene;
– Dette har vært en stor suksess for oss. Det har gitt oss mye positiv omtale og folk synes det har vært stas. Det er vanskelig å spå langtidseffekten, men det er over 400 mennesker som har hatt en positiv erfaring med oss. Vi tror vi har klart å revitalisere et stort miljø som har Kamerun som sin hjertesak. Konseptet med å gi folk en kulturell opplevelse sammen med et program som løfter frem arbeidet vårt håper vi å gjenta, avslutter Neergård.