2021 ble starten på innsiktsutvalget. Trude Håskjold i Redd Barna går inn som leder.
Tre hovedområder for arbeidet
Flere av Fundraising Norges medlemmer har meldt inn ønske om bedre innsikt i det norske givermarkedet, men også om giveren. Dette dannet grunnlaget for å starte opp et nytt arbeidsutvalg. Arbeidet startet opp i 2021.
– Vi har definert tre områder som vi starter med: forenkling av rapportering, definere hovedtall på giveren og utviklingstall over tid. Selv synes jeg at det å kunne sammenligne hovedtall med andre organisasjoner er veldig spennende, sier Håskjold.
Vil kunne sammenligne med andre
Håskjold jobber til daglig som spesialrådgiver i forretningsanalyse i Redd Barna og har lang erfaring på feltet. Et av de første målene til utvalget er å definere hvilke rapporteringer som kan slås sammen for å redusere arbeidsmengden;
– Mange føler på at organisasjonen har mye det skal rapporteres på, og mange det skal rapporteres til. Det tar mye arbeidskapasitet. På sikt kan kanskje mye av rapporteringen skje i én portal. Da kan de som trenger hente ut sine tall, forteller hun.
En annen utfordring er at definisjonene tolkes ulikt, slik at man ikke rapporterer på det samme.
– Man ønsker å sammenligne seg med andre lignende organisasjoner for å se hvordan man ligger an selv. Det er viktig for å kunne ta grep i egen organisasjon. Hvis vi ikke rapporterer på det samme, kan vi heller ikke sammenligne. Utvalgets arbeid fremover med å definere hovedtall blir veldig viktig, sier hun.
I utvalget er representanter fra blant annet SOS-Barnebyer, Norges Blindeforbund, Deloitte, Innsamlingskontrollen, Røde Kors, Profundo, NordenConsult, Redd Barna, Posten Bring, SSB, Institutt for samfunnsforskning, Data Factory og Unicef.
– Jeg er glad for at vi i organisasjonene samarbeider og at deltakerne i utvalget har så variert bakgrunn og erfaring. Sammen kan vi få til noe bra, avslutter Håskjold.