Da Kirkens Nødhjelp skulle sende ut årets julemagasin ville de prøve noe nytt. Giverne fikk SMS-varsel samme dag som bladet landet på dørmatten. Dette ga også positivt utslag i nettbutikken.
Tidlig i november fikk Kirkens Nødhjelps givere denne SMS`en:
«Tusen takk for din støtte. Les om lille Talia fra Libanon i Magasinet som er på vei, og få gavetips: www.gaversomforandrerverden.no. Hilsen Kirkens Nødhjelp»
– I år ville vi prøve ut noe nytt og bestemte oss for å prøve med SMS-varsel samme morgen som magasinet ble levert. Håpet var at det skulle gi økt oppmerksomhet om selve bladet. Siden vi hadde med en artikkel om julegavetips, valgte vi å legge til en lenke til nettbutikken i SMS`en, forteller Siv Holthe Krogh, seniorrådgiver i Kirkens Nødhjelp.
10 dager etter utsendelsen hadde Kirkens Nødhjelp 140 prosent økning i salget i nettbutikken blant mottakerne av Magasinet sammenlignet med 2019. Tallene må likevel sees på med modifikasjon;
– Det er selvfølgelig veldig gøy å se ett hopp i antall besøkende inn til nettbutikken. Når det gjelder antallet er ikke tallene i seg selv så høye, men de gir en mangedobling i prosent. Det er vi godt fornøyd med. Hovedformålet med SMS-utsendelsen var likevel å skape økt oppmerksomhet om bladet, sier Holthe Krogh.
– En annen fordel med å ha lenke inn til nettbutikken er at det kan si oss noe om hvor mange som opplevde det å få SMS i forkant som positivt. 28.000 personer har mottatt SMS`en og det er ikke kommet inn noen klager på SMS-utsendelsen til giverservice hos oss. Det tar vi som ett godt tegn. Uten lenke til nettsiden hadde vi hatt en mindre indikasjon på hvordan SMS`en ble mottatt, avslutter Holthe Krogh.
Tror at SMS skaper mer oppmerksomhet
Det er Helthjem som er distributør for Magasinet til Kirkens Nødhjelp.
– Vi har tolket at det er ett behov i markedet for å skape mer oppmerksomhet rundt utsendelser. Kanskje man vil gi en liten «teaser» eller gi beskjed om at mottaker må sjekke postkassen. Nå er det ikke lenger slik at alle sjekker postkassen daglig. Ved å bruke SMS-varsel skaper man en forventning, sier Hilde Ringdal, forretningsutvikler i Helthjem.
Som ved andre SMS-utsendelser finnes det også mulighet til å be om donasjoner. Ringdal mener at dette er en fin måte å kombinere det fysiske bladet med det digitale flater – man får gjort giveren oppmerksom på begge deler i SMS`en.
– Dette er noe vi må bygge videre på, men vi ønsker å gjøre det lett for organisasjoner å samle inn midler. Mulighetene ligger allerede i løsningen, så her vil vi gjerne ha med oss organisasjoner som vil prøve dette ut, avslutter Ringdal.