Noen reiseråd når du skal begynne å jobbe med giverreisen.
Tekst: Ingrid Heggland, fundraisingsjef i Blå Kors.
Dagens givere shopper mye mer rundt enn det giverne gjorde før. Lojaliteten til en organisasjon er ikke lenger like sterk. Hvordan man bygger kjennskap og knytter en giver til seg, blir ofte kalt giverreisen. Her kommer noen tips til hvordan du kan komme i gang med arbeidet; for alle reiser har jo en begynnelse, også giverreisen.
Det første rådet jeg vil gi deg er:
Identifiser dine giverreiser!
Hvilke giverreiser har du? Sett deg ned og lag en oversikt over giverreisene organisasjonen din har. Dette er ikke bare EN reise, men mange forskjellige. Står du litt fast og vet ikke helt hva jeg snakker om? Her er noen eksempler på giverreiser:
- Leadsløpet for de som har gitt en gave på web som du ønsker å konvertere til faste givere
- Personer som har engasjert seg og lagt igjen «spor» i din CRM-base som du ønsker å konvertere til givere
- Nyrekrutterte faste givere
Når du først setter i gang med denne øvelsen ser du nok at du har flere giverreiser enn du trodde.
Det du derfor nå bør gjøre er:
Råd 2: Velg hvilke giverreiser du vil fokusere på
Når man blir ivrig, er det lett å gape for høyt. Bestem deg for hvilke giverreiser organisasjonen skal fokusere på i første omgang. Du får sjelden tid til å ta alle samtidig. Her kommer strategi inn. Hvilke mål har dere i fundraisings strategien? Er det å konvertere flest mulig givere til å bli faste givere, eller er det å øke realisering og lojalitet på faste givere?
Når du har listet opp alle giverreisene kan det godt hende du ser at noen kan slås sammen eller dupliseres, dette gjør jobben mindre. Ingen ting er så gøy som gjenbruk!
Råd 3: Hvilken reise vil du ta giverne med på?
Her ligger hele essensen i giverreisen. Dette spørsmålet besvares med 3 nye spørsmål:
- Hva ønsker du å oppnå med denne giverreisen?
- Hvordan skal du komme dit?
- Hva skal giveren oppleve på denne reisen?
Når du setter opp giverreisens mål, vil det være naturlig å tenke igjennom hvilke elementer som vil være nødvendig for å komme til reisens end. Her tar vi en sniktitt på analyser. Sammenligner du for eksempel andel faste givere som kommer i gang med betaling fra to forskjellige rekrutteringskanaler kan det hende giverne oppfører seg forskjellig. Da vil du kanskje vurdere hva som må gjøres i den ene giverreisen for å øke realiseringsgraden. Samtidig ser du kanskje at du har et høyere frafall av nye faste givere etter et visst antall måneder, da vil du vurdere å sette inn tiltak i forkant for å redusere dette frafallet.
Når du benytter deg av analyser, får du en bedre oversikt over hva giverreisen bør inneholde. Hvilke elementer må være med? Men hvilke elementer ønsker du skal være med? Når du har fått på plass elementene givereisen skal inneholde setter du giveren i fokus! Ha hele tiden en tanke for; hva gir dette giveren? Er dette med på å bygge den opplevelsen jeg ønsker å skape?
Råd 4: Testing, testing…
Når du har fått på plass giverreisen din, er det smart å legge inn noen sjekkpunkter. Du vil jo gjerne måle om reisen oppfyller det målet du har satt deg. Identifiser hvor du kan legge inn sjekkpunkter og hvor du kan legge inn tester. Når du tester, måler og justerer vil du kunne forbedre giverreisen kontinuerlig.
Husk! Jobben med giverreisen er en reise som aldri tar slutt. God tur!