Hvorfor skal vi bry oss om folk som streamer «litt barnslig» underholdning som videospill, kanelspising, baking eller party games? 25 millioner dollar, 36 millioner euro og 22 millioner dollar er tre grunner til at man burde følge med.
Tekst: Stian Ringdal Abrahamsen, Global Fundraising Specialist Adviser i Flyktninghjelpen.
Hva er den neste kanalen for innsamling? Mulighetene er mange, og nye varianter av gamle metoder dukker stadig opp. Og selv om vi henger med i Norge så er det en mulighet som ikke helt har fått fotfeste ennå.
Streaming er allerede en stor industri og det fortsetter å vokse. Store aktører som X, tar steg for å gjøre streaming enklere og å ta opp kampen med de etablerte kanalene som Twitch, Youtube og Facebook. Streamingbransjen genererer allerede milliarder av kroner og flere ønsker en bit av kaken.
Internasjonalt har noen aktører i innsamlingsbransjen fulgt med, og Charity streams er stikkordet. Charity streams blir stadig mer populært og flere internasjonale organisasjoner samler inn beløp i millionklassen på enkelteventer eller gjennom flere små individuelle streamere. Noen organisasjoner har til og med dedikerte team som jobber målrettet med streaminginnhold og nettverksbygging.
Her i Norge sitter fortsatt de gamle stereotypene litt igjen. Vi tenker skytespill og unge gutter som gamer i en kjellerstue – ikke en målgruppe man vanligvis prøver å nå med innsamlingsaktiviteter.
Men streaming er mye mer enn de stereotypene vi ser for oss. Det er en unik mulighet til å nå et ungt og voksende publikum. Et publikum fullt av lidenskap og engasjement på sine plattformer – vi må bare gjøre oss tilgjengelige for dem.
Hva er charity streaming?
Enkelt forklart så handler det om at alle kan lage sin egen lille TV-aksjon. Med eget innhold til publikumet sitt kan streamere og influensere fremme din organisasjon og bidra til ditt formål. Innholdet kan være så mangt, for det er alt mellom himmel og jord som blir streamet. En yogatime, matlaging, podcast-prat, spill, treningsøkter, ja til og med jordbruk fra Jæren. Det er kun kreativiteten som setter grenser for hva innholdskaperene sender på sine kanaler – og hva din organisasjon er komfortabel med.
Hvorfor satse på streaming?
Streaming kan være en kostnadseffektiv måte å øke innsamlingsresultater på. Her har man tilgang til stort volum med enkle måter for deling, og det er skalerbart utover Norges grenser.
Ser vi på det internasjonale markedet, så har man allerede en fasit på hvordan man kan lykkes og god innsikt i potensialet charity streaming har. Eventer som Z event (€36 mill), Thankmas ($22 mill) og Jingle Jam ($25 mill) er eksempler på hva gode charity stream-kampanjer kan få til og kan gi nyttig inspirasjon og tips til hva man selv skal forsøke seg på.
Markedet har plass til flere aktører, spesielt i Norge, siden vi fortsatt ikke har kommet like langt med charity streaming. Det er også gode muligheter for samarbeid både på tvers av organisasjoner, med streamere og næringslivspartnere.
Hvilke muligheter finnes det?
Det er flere retninger man kan gå, men det beste er en kombinasjon av mulighetene.
- Egne streaming-produksjoner fra din organisasjon.
- Samarbeid med streamere og næringsliv både i innhold, produksjoner og premiering.
- Tilby enkle innsamlingsverktøy for alle streamere som er trygge for både seer, streamer og organisasjon.
- Gjør det enkelt for streamere å representere din organisasjon. Da må man ikke være ekspert på fordrivelse, dyrevelferd eller klimaendring for å bidra til en god sak.
Det viktigste er å legge til rette for at individer selv kan sette opp charity streams for din organisasjon. Målet er at mange kjører egne innsamlinger for din sak.
Hvilke verktøy skal man velge?
I Norge har Spleis lagt til rette for charity streaming. Det er fortsatt ikke det mest brukervennlige verktøyet på markedet, men Vipps er integrert og innsamlingsoversikt kan kodes inn på sendingen, Det gjør det enkelt for publikum å følge progresjonen – et viktig element i streaming. I tillegg er det et kjent verktøy som gjør det litt lettere å donere.
Internasjonalt er det flere verktøy å velge mellom. Vi i Flyktninghjelpen har gått for Tiltify, en plattform som er laget for charity streaming. Her har en streamer mange muligheter til å forme sitt design og enkelt samle inn direkte til oss. Vi som organisasjon har også mulighet til å legge til rette for enkeltkampanjer, øremerkede innsamlinger, næringslivsmatching og premiering/insentiver for donasjoner. Fortsatt gjenstår Vipps som en donasjonsmulighet i Tiltify, men med flere skandinaviske aktører og MobilePay/Vipps sammenslåingen, ligger dette forhåpentligvis ikke alt for langt frem i tid.
Våre erfaringer
Streaming er en spennende arena vi fortsatt gjør oss kjent med. Vi har hatt relativt gode resultater med både sjakkinnhold, Among Us-spill og samarbeid med større internasjonale eventer. Fortsatt har vi en jobb å gjøre med finne frem til riktige partnere, nettverk og «vårt» innhold. Vi vet det vil ta tid og vi må være tålmodige. Basert på andre aktørers erfaringer må man bygge tilstedeværelse og merkevare på arenaen i noen år før man virkelig lykkes og flere streamere velger oss som sak.
Vi har en lang vei å gå, men vi ser allerede resultater. Det er også spennende og inspirerende å følge hva andre får til, både i Norge og internasjonalt. Nerdelandslaget og Komplett.no har virkelig lykkes med sine eventer de siste årene her i Norge. Det er også imponerende å se hva Save the Children’s Stream Team og St. Jude Children’s Hospital får til med sine streaminginitiativ. Her er det mye hjelp å hente og gode muligheter til å bli kjent med et marked og en kultur som ikke alle kjenner like godt.
For om du tar deg litt tid til å bli kjent med disse mulige programlederne, deres verden og en litt annerledes form for underholdning, så kan du få god hjelp til å nå store innsamlingsresultater med charity streams.
Vi gjør et nytt forsøk denne julen. Sammen med gode partnere og et unikt pepperkakehus skal vi bidra med et streamet juleverksted som en del av årets julekampanje i Flyktninghjelpen. Følg med!