Lanserer nytt institutt

Fundraising Norge lanserer Institutt for Fundraising og blir den nasjonale kunnskapsarena for fundraising i Norge.

Portrettbilde av Charlotte Arnø Storebakken, leder for Institutt for Fundraising. Hun har på seg mørk bluse og står mot et vindu.
Foto: Ingvild Vaale Arnesen

Instituttet tar over kompetanseprogrammet til Fundraising Norge. Charlotte Arnø Storebakken har jobbet som fagansvarlig og går nå inn som leder for instituttet.  

– Vi gleder oss veldig til å ønske velkommen til Institutt for Fundraising. I løpet av våren 2022 ferdigstiller vi kursplanene, slik at vi fra høsten av har et oppdatert tilbud til de som ønsker kompetanseheving innen fundraising, sier hun. 

Det nye instituttet gjør Fundraising Norge til den nasjonale kunnskapsarenaen for fundraising i Norge. Instituttet har et eget fagråd som jobber med kursprogrammet. Her sitter representanter fra fundraisingbyrået b.bold, Plan International Norge, Mercy Ships, SOS-Barnebyer, Utviklingsfondet og Røde Kors.

– Sammen med erfarne bransjekollegaer jobber vi frem gode kurs. Vi legger vekt på å løfte frem de beste i sitt felt i Norge, og henter også inn internasjonale aktører der det er relevant. I tillegg er tilbakemeldingene fra evalueringene og den årlige medlemsundersøkelsen svært viktig. Der får vi direkte tilbakemelding fra medlemmene om hva de ønsker, forteller Arnø Storebakken.

Læring hele livet

I løpet av denne høsten har fagrådet revidert kompetanseprogrammet og sett på nye muligheter. Målet er å dekke kursbehov fra nybegynnernivå til de som har jobbet i flere år.

– Vi er opptatt av livslang læring der man tilegner seg ny kunnskap gjennom hele arbeidslivet. På Institutt for Fundraising skal vi tilby kurs på alle nivåer slik at man uavhengig av kunnskapsnivå kan få påfyll hos oss, sier hun.  

Nytt nettkurs først

Først ut er et nettkurs i Norsk atferdsnorm: Frivillige organisasjoner og behandling av personopplysninger. Nettkurset blir tilgjengelig i februar 2022.

– Grunnen til at vi tilbyr dette kurset først er fordi atferdsnormen er kjernen i alt vi gjør; hvordan vi kontakter giverne, og hvordan vi behandler dem etter at de har gitt en gave. Dette er viktig for å opprettholde tilliten til norske organisasjoner, avslutter hun.

Les også: