Ny leder av arveutvalget

Vi takker av Øivind Christensen, ansvarlig for arvekontoret hos Frelsesarmeen, som leder av arveutvalget. Inn kommer Sandra Szymanska som er ansvarlig for testamentariske gaver i Plan International Norge.

Sandra Szymanska, ansvarlig for testamentariske gaver i Plan International Norge. Hun har på seg sorte klær og står ute i en park.

– Jeg ser frem til å lede det videre arbeidet med Det gode testament. Øivind har ledet utvalget godt og arvekampanjen har utviklet seg. Nå blir det spennende å jobbe videre med gjeldene konsept og se hva vi kan få til i 2025, sier Szymanska.

Utvikling i holdning og atferd

Arveutvalget i Fundraising Norge planlegger og utvikler felleskampanjen Det gode testament. Kampanjen har som formål å øke kjennskap og kunnskap om arv og testament, men også å motivere de som skriver testament til å tilgodese en organisasjon.

I 2017 oppga 0,4 prosent av befolkningen at de hadde gitt en arvegave til en organisasjon. I 2024 oppga hele tre prosent det samme.

– Vi tror at arbeidet til Det gode testament har gitt resultater. Selv om tallene er små, er det helt klart en økning i de som gir arvegaver til organisasjoner.

Årlig gjennomføres det en undersøkelse i alderen 45 år+ etter kampanjeperioden. I 2018 sa 14 prosent av spurte at de hadde skrevet testament, mens i år lå tallet på 15 prosent. I samme tidsrom har de som vurderer å skrive testament gått fra 25 til 31 prosent, mens de som kunne tenke seg å tilgodese en organisasjon har gått fra 17 til 18 prosent.

Personer uten barn er mest positive til å inkludere en organisasjon i testamentet sitt. Her oppgir 19 prosent at de kunne tenke seg å tilgodese et godt formål.  

– Har man ikke direktearvinger står man friere når man skal skrive testament. Det er naturlig at man vurderer hvilke alternativer man har. Vi i organisasjonene er veldig glade for å bli vurdert som arvinger, sier Szymanska.

Skriv noe i dag som betyr noe i morgen

Med nytt kampanjekonsept var Det gode testament på TV i fire uker i forbindelse med påsken. Også her måles effekten av kampanjen i alderen 18 år og oppover.

– I år oppnådde vi en reklameoppmerksomhet på 23 prosent. Det er en nedgang sammenlignet med de to foregående årene. Grunner kan være at vi nå er ute med nytt konsept og at vi har en mildere form i år, forteller Szymanska.

Samtidig oppga 63 prosent at de synes at kampanjefilmen ga et troverdig inntrykk og 53 prosent sier at den skiller seg ut i mengden. Begge parametere er godt over benchmark.

– Dette er gode tall og vi gleder oss til å jobbe videre med kampanjen i 2025. Jeg håper at mange av medlemmene til Fundraising Norge blir med, avslutter hun.

Kilder:

  • Testamentariske gaver til veldige organisasjoner av Runar Døving
  • Nordic Donor Survey 2024
  • Omnibus 2024 utført av Norstat

Se også: