Nytt kampanjekonsept for Det gode testament

Med budskapet skriv noe i dag som betyr noe i morgen vil medlemmer av Fundraising Norge inspirere flere nordmenn til å skrive testament. Og forhåpentligvis til å gi en arvegave til en organisasjon.

Øivind Christensen, leder av arveutvalget i Fundraising Norge. Han står ut i bybildet i Oslo.
Foto: Mette Randem.

Felleskampanjen Det gode testament skal i 2024 inn i sitt syvende kampanjeår. I likhet med tidligere år vil hovedkampanjen gå i påsken, men Det gode testament er aktiv med Facebook-annonser hele året.

– Vi gleder oss veldig til å gå ut med det nye konseptet, og er spente på mottakelsen i befolkningen, sier Øivind Christensen, leder av arveutvalget i Fundraising Norge.

Endringer i markedet

Siden 2018 har den offentlige samtalen endret seg. Det både snakkes og skrives mer om viktigheten av å ha skrevet et testament. Endringen i mediebildet har ført til at det er blitt enklere for organisasjoner å snakke om arvegaver.

– Da vi skrudde kampanjen på i 2018 var det med spenning – vi regnet med at vi kom til å få stygge kommentarer, og det gjorde vi. Men de siste årene har det vært lite negativt som har kommet inn til oss. Det blir stadig mer vanlig å snakke om hvordan man vil fordele verdiene sine, sier han.

I 2024 vil 32 organisasjoner delta på felleskampanjen.

– Det at mange organisasjoner står sammen er med på å bygge tillit og troverdighet hos publikum. Sammen er vi sterkere, og vi snakker også med felles stemme, sier Christensen.

Ingen testamenter, ingen gaver

Jon Fredø, byråleder i MVH AS. Han har på seg grønn genser og står foran en mørk bakgrunn.
Byråleder i MVH, Jon Fredø, har arbeidet med kampanjen siden oppstarten i 2018.

Hvert år gjennomføres en undersøkelse i alderen 45 år og oppover. Her måles blant annet kjennskap til Det gode testament, men også hvor mange som har skrevet testament. Jon Fredø, byråleder i reklamebyrået MVH, har fulgt kampanjen siden oppstart.

– Tall for 2023 viser at 15 prosent av målgruppen har skrevet testament, og 32 prosent vurderer å skrive. Men, ser vi på hele befolkningen er det fortsatt bare 10 prosent som skriver testament. Det betyr at vi må få opp andelen som skriver, og samtidig motivere disse til å også tilgodese en organisasjon, sier Fredø.

Det nye konseptet skriv noe i dag som betyr noe i morgen skal hjelpe nordmenn med å komme i gang med testamentskrivingen. Kampanjen skal få folk til å reflektere over fordelingen etter seg.

– Innsikten vi sitter på viser at personer med høy kunnskap om testament er mer positive til testamentariske gaver. Disse er også mer mottakelige for henvendelser fra organisasjoner. Ser vi på primærmålgruppen for kampanjen som er i alderen 65 år+, så sier 19 prosent at de har skrevet testament og 28 prosent vurderer også å gi en testamentarisk gave. Dette er veldig positive tall for neste års kampanje, avslutter Fredø.

Vil du vite mer om arvekampanjen Det gode testament? Send en epost til Rikke på rikke@fundraisingnorge.no.

Se også: